Učenje abecede in poštevanke – nočna mora?!

Ko v šoli nastopi čas učenja abecede in poštevanke, veliko staršev obupuje. Snov zahteva veliko ponavljanja in učenja na pamet, želijo pomagati svojemu šolarju, a se zdi, da je včasih vse zaman…. Številke in črke kar nočejo ostati v glavi. Najprej se moramo seveda vprašati, kakšen UČNI TIP je naš šolar. Pravzaprav je najbolje spoznati, kakšen učni tip smo sami, da lažje razumemo, kako si določeno znanje zapomnimo sami in nato lahko razumemo, da obstajajo ljudje, ki znanje usvojijo na drugačen način.

Vso kričanje, zmerjanje, kuhanje mule, zavijanje z očmi in preklinjanje je tu povsem odveč.

Obstajajo trije učni tipi. V naših možganih imamo namreč tri komunikacijske centre: vidnega ali vizualnega, avditivnega ali slušnega in kinestetičnega ali čustveno-gibalni center. Ti možganski centri in njihove povezave predstavljajo jezik medsebojne komunikacije. Preko teh kanalov prihajajo do nas informacije iz okolja in preko njih tudi oddajamo sporočila. Ljudje imamo te kanale različno močno razvite. Raziskave so pokazale, da je 35 % ljudi vizualnih, 25 % avditivnih in 40 % kinestetičnih tipov. Navadno smo kombinacija vseh treh, vendar vselej eden bolj izstopa.

Kako na zelo laičen način preverimo, kateri tip smo in kako si informacijo zapomni naš šolar?

Neznano besedo (lahko tudi ime in priimek igralca, naslov filma,…) povemo naglas. Čez 10 minut se je poskusimo spomniti. Če si je nismo zapomnili, jo napišimo na listek in preberimo. Čez 10 minut zopet ponovimo. Tako smo preverili ali smo slušni ali vizualni učni tip. Kinestetiki si najlažje zapomnijo, če se ob učenju gibljejo. Učenje pesmice na pamet je pri njih videti kot plesna koreografija, kjer določeno kitico povedo predmetu v sobi, v določenem vrstnem redu. (Prvo mizi, drugo vratom, tretjo omari, četrto računalniku, peto postelji,…).

Vizualni učni tip se najlažje uči tako, da ima učno snov pred očmi tudi, ko ni čas učenja. Medtem, ko šolar riše, barva, zlaga kocke ali sestavljanke, mu na zid prilepimo pisan in pregledno oblikovan plakat snovi, ki jo mora usvojiti. Z vsakim pogledom na plakat, si bo njegov možganski center zapomnil določene informacije s plakata. Proces je običajno zelo hiter in presenetljivo natančen. Potrebuje zgolj nekaj ponovitev, da si snov organizirano zapomni v celoti.

Veliki barvni plakati z abecedo ali poštevanko so odličen učni pripomoček za otroke, ki so vizualni učni tipi. Lepo oblikovani in pregledni so čudovita dekoracija šolarjeve sobice.

Za v pomoč, da odkrijemo, kateri učni tip smo sami in kateri učni tip je naš otrok, spodaj navajamo značilnosti vsakega učnega tipa posebej. S tem znanjem se v marsikateri družini olajša in predvsem skrajša čas namenjen šolskemu delu doma.


Vizualni učni tipi:
·         raje opazujejo, kot govorijo ali sodelujejo
·         preden se naloge lotijo, si svoj čas, prostor in pripo­močke lepo uredijo
·         radi berejo
·         lažje si zapomnijo, če je vsebina prikazana z različnimi slikami, simboli
·         težko odvrnemo njihovo pozornost od vsebine
·         težko sledijo ustnim navodilom
·         imajo lepo pisavo
·         zapomnijo si obraze
·         vse vnaprej skrbno načrtujejo
·         so tihi po naravi
·         opazijo detajle
·         radi imajo lepe stvari in so tudi sami lepo urejeni

 

Slušni učni tipi:
·         pogovarjajo se naglas s samim seboj
·         hitro in lahko odvrnemo njihovo pozornost
·         imajo več težav s pisnimi navodili
·         radi imajo, če jim kdo kaj prebere
·         lažje si zapomnijo stvari po korakih oz. po določenem vrstnem redu
·         uživajo v glasbi
·         ko berejo, šepetajo ali premikajo ustnice
·         hrup jih hitro zmoti
·         pogosto mrmrajo melodijo ali pojejo
·         se veliko gibljejo v naravi
·         radi imajo vse aktivnosti v zvezi s poslušanjem

 

Kinestetični učni tipi:
·         so ves čas v gibanju
·         za nagrade imajo radi različne predmete
·         radi se ljudi dotikajo, ko se z njimi pogovarjajo
·         ko se učijo, si dajejo takt z nogo ali roko
·         uživajo, če lahko stvari naredijo
·         branje ni njihova prioriteta
·         probleme rešujejo praktično
·         radi preizkušajo nove stvari
·         so radi v naravi zaradi možnosti gibanja
·         ko govorijo, uporabljajo veliko kretenj z rokami
·         oblačijo se udobno
·         ves čas imajo radi nekaj v rokah